1. Sprawdzenie dokumentacji pod kątem możliwości eksploatacji urządzenia.

Sprawdzamy: Protokół z wykonywanych czynności podczas badania okresowego UTB, na podstawie którego wystawiana jest decyzja. Decyzję jako akt administracyjny, który zezwala na eksploatację oraz Dziennik konserwacji, który prowadzi konserwator w formie papierowej lub elektronicznej i dokonuje w nim wpisów co najmniej raz na 30 dni.

2. Sprawdzenie zgodności oznakowania urządzenie, omówienie znaczenia wskazanych piktogramów i oznakowania.

Omawiamy wskazany piktogram, który wskaże inspektor UDT lub omawiamy po kolei piktogramy. Piktogramy to wizualne przedstawienie pojęcia, zakazu lub nakazu za pomocą grafiki (obrazka).

3. Sprawdzenie systemu sygnalizacji/oświetlenia.

Sprawdzamy tutaj oświetlenie (światła do jazdy, światła robocze, kierunkowskazy, światła stopu, oświetlenie ostrzegawcze tzw. pomarańczowy kogut na dachu). Do tego zadania nie trzeba nawet odpalać urządzenia (wózka), gdyż wystarczy włączyć zapłon kluczykiem (tak żeby kontroli na panelu sterowania się włączyły) i włączamy poszczególne światła oraz mówimy jakie światła włączamy.

4. Sprawdzenie poprawności działania hamulca zasadniczego.
Hamulec zasadniczy (ten nożny przy podłodze). Należy to wykonać w następujących etapach:
– Etap I – na wyłączonym silniku, pompujemy hamulcem nożnym i sprawdzamy czy dźwignia pod nogą nie wpada w podłogę oraz czy ewentualnie zaczyna stawiać opór przy naciskaniu
– Etap II – sprawdzamy na odpalonym urządzeniu jadąc w kierunku do przodu, a potem do tyłu bez ładunku i hamujemy. Do hamowania musimy rozpędzić wózek na małej prędkości (tzw. Żółw), a później na większej prędkości (tzw. zając). Podczas hamowania sprawdzamy, czy wózek hamuje, czy nie ściąga go na boki
– Etap III – sprawdzamy na odpalonym urządzeniu jadąc w kierunku do przodu, a później do tyłu z ładunkiem (najlepiej nominalnym lub zbliżonym do nominalnego) i hamujemy. Do hamowania musimy rozpędzić wózek i sprawdzić, czy wózek hamuje, czy nie ściąga go na boki.

5. Sprawdzenie poprawności działania hamulca pomocniczego
Sprawdzenia hamulca pomocniczego (zwanego również ręcznym lub postojowym) powinniśmy dokonać zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi, lecz przyjmuje się, że jeśli hamulec pomocniczy nie jest załączany automatycznie (tzn. po zaciągnięciu rozłącza napęd jazdy) powinniśmy dokonać sprawdzenia na wzniesieniu:
• Wózki spalinowe – wzniesienie około 15% pochyłości (nachylenia terenu)
• Wózki elektryczne – wzniesienie około 7,5% pochyłości (nachylenia terenu)
Obciążamy wózek udźwigiem nominalnym lub zbliżonym do nominalnego i wjeżdżamy na wzniesienie. Następnie gasimy urządzenie i czekamy określoną jednostkę czasu (np. 15 minut) czy urządzenie nie zacznie zjeżdżać w dół. Podczas próby operator nie może zostawić urządzenia, tylko czeka w miejscu wyznaczonym dla operatora.
Jeśli nie dysponujemy wzniesieniem, dokonujemy sprawdzenia hamulca pomocniczego na równej nawierzchni, poprzez zaciągnięcie hamulca ręcznego, a następnie włączamy kierunek jazdy do przodu i do tyłu i czekamy czy urządzenie nie ruszy z miejsca. Jeśli nie ruszy to znaczy, że hamulec działa.

6. Ocena stanu ogumienia i kół.
Oceniamy wizualnie stan ogumienia (zużycie bieżnika – 1,6 mmm musi pozostać, uszkodzenia mechaniczne, stan ciśnienie w oponach, ilość śrub oraz ich dokręcenie, wentyl itp.)

Rozróżniamy następujące rodzaje ogumienia:
• pneumatyczne diagonalne

• pneumatyczne radialne

• opony superelastyczne pełne, mogą występować w wersji z bieżnikiem lub gładkie. Zużycie opon elestycznych określa linia lub inny znacznik zużycia. Maksymalne zużycie 25%.

7. Ocena stanu baterii trakcyjnej.
Sprawdzamy:
• połączenia przewodów przy akumulatorach (ważne aby były dokręcone połączenia klem, gdyż luzy powodują skoki przepływu prądu oraz śniedzienie cel akumluatora)
• sprawdzamy wizualnie uszkodzenia mechaniczne
• czy nie ma wycieków z akumulatorów
• czy stan / poziom elektrolitu jest odpowiedni
Ogólna ocena akumulatora i jego cech: gabaryty tj. wymiary, napięcie, pojemność, masę w kg

8. Ocena stanu układu hydraulicznego.
Sprawdzamy stan poziomu układu hydraulicznego na chłodnym silniku.
Sprawdzamy wycieki:
• zewnętrzne, czyli kiedy 1 kropla oleju hydraulicznego wycieka w ciągu 15 minut. Sprawdzamy uszkodzenia przewodów, wycieki z siłownika, wycieki na połączeniach
• wewnętrzne (sprawdzamy szczelność zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi – próba szczelności. Przyjmuje się, iż powinniśmy podnieść układ podnoszenia obciążony udźwigiem nominalnym lub zbliżonym do nominalnego na odpowiednią wysokość np. 2,5m lub żeby każdy siłownik choć trochę się wysuną na określoną jednostkę czasu np. 10 minut i czekamy czy układ nie będzie opadał. Dopuszczalne opadanie układu hydraulicznego wynosi:
• 10 cm w ciągu pierwszych 10 minut przy wózkach z udźwigiem do 10 ton
• 20 cm w ciągu pierwszych 10 minut przy wózkach z udźwigiem powyżej 10 ton
• odchylenie układu podnoszenia od pionu w ciągu pierwszych 10 minut wynosi 5o lub 0,5o na 1 minutę
Sprawdzamy zawory:
• przelewowy (wysuwamy maksymalnie siłownik i czekamy, czy usłyszymy syczenie oleju)
• dławiący (0,6 m na 1 sekundę)
• zamek bezpieczeństwa (należy odciąć dopływ oleju hydraulicznego, czyli wyłączyć pompę lub wyłączyć całe urządzenie) – zamek jest montowany na siłowniku i nie występuje w każdym wózku.

9. Ocena stanu kabiny.
Ocena wizualna, mocowanie, uszkodzenia, korozja. Nie wykonujemy samodzielnie spawania.

10. Ocena stanu platformy roboczej.
Ocena wizualna, mocowanie, uszkodzenia, korozja. Nie wykonujemy samodzielnie spawania.

11. Ocena stanu cięgien nośnych.
Sprawdzamy zużycie łańcucha (uszkodzenia płytek, mocowanie trzpieni łączących płytki, dokręcenie nakrętek i śruby mocującej łańcuch). Dopuszczalne rozciągnięcie łańcucha – 3o wartości nominalnej (początkowej). Rozciągnięcie łańcucha nie oznacza, że się łańcuch rozciąga, tylko, że powstają luzy między trzpieniami łączącymi płytki na skutek pracy i wycierania się trzpieni. Suma tych wszystkich wytarć/luzów powoduje tzw. rozciągnięcie łańcucha.

12. Ocena instalacji zasilania silnika gazem (LPG).
Sprawdzamy uszkodzenia przewodów, mocowanie butli (nie stosujemy butli żółtych i czerwonych). Butle muszą być przeznaczone do wózków widłowych. Butle muszą posiadać kołnierz ochraniający zawór. Butle mocowane powinny być zaworem wylotu do dołu. Nacięcia na śrubie zaworu oznaczają gwint dokręcany w lewą stronę.
13. Sprawdzenie poprawności działania układu sterowania.

• sprawdzamy dźwignie sterowania
• sprawdzamy, czy dźwignie działają zgodnie z oznaczeniami
• sprawdzamy, czy dźwignie sterowania wracają do pierwotnej pozycji

14. Sprawdzenie stanu wideł, elementów chwytających, osprzętu roboczego.
Sprawdzamy wizualnie korozję oraz uszkodzenia:
• (pęknięcia, rozgięcia – max 3 stopnie)
• zużycie tj. wytarcie do granicy max 10%, ale nie więcej niż 5mm mierzone 10 -15 cm na części poziomej od punktu zwanego narożem lub piętą wideł.

15. Sprawdzenie działania układu awaryjnego opuszczania.
Podczas awarii układu hydraulicznego, przy użyciu specjalnej dźwigni zgodnie z instrukcją obsługi opuszczamy układ podnoszenia. Ręczna dźwignia pozwala spuścić olej z układu hydraulicznego (siłownik oraz przewody) do zbiornika oleju hydraulicznego. Powrót oleju hydraulicznego do zbiornika powoduje schowanie się siłowników i opuszczenie układu podnoszenia.

16. Sprawdzenie stanu płynów eksploatacyjnych.
Sprawdzamy poziom płynów eksploatacyjnych:
• poziom oleju hydraulicznego
• poziom oleju silnikowego
• poziom płynu chłodniczego
• poziom płynu hamulcowego