1. Sprawdzenie dokumentacji
Sprawdzamy: Protokół z wykonywanych czynności podczas badania okresowego UTB, na podstawie którego wystawiana jest decyzja. Decyzję jako akt administracyjny, który zezwala na eksploatację oraz Dziennik konserwacji, który prowadzi konserwator w formie papierowej lub elektronicznej i dokonuje w nim wpisów co najmniej raz na 30 dni.
2. Sprawdzenie zgodności oznakowania
Omawiamy wskazany piktogram, który wskaże inspektor UDT lub omawiamy po kolei piktogramy. Piktogramy to wizualne przedstawienie pojęcia, zakazu lub nakazu za pomocą grafiki (obrazka).
3. Ocena stanu technicznego konstrukcji nośnej podestu oraz kompletności wyposażenia platformy roboczej.
Obchodzimy urządzenie dookoła i dokonujemy ogólnych oględzin konstrukcji nośnej oraz wszystkich elementów wyposażenia. Szukamy ubytków np. uszkodzone zamknięcie bramki kosza roboczego. Ponadto zwracamy uwagę na takie rzeczy jak:
- Uszkodzenia
- Pęknięcia
- Rdza
- Odkształcenia
- Brak śrub
- Inne wizualne aspekty wskazujące na niedociągnięcia mogące wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo pracy z UTB
4. Ocena stanu technicznego układu jezdnego
Oceniamy tu czy dźwignie sterowania (dżojstiki) mają połączenie z elementami jezdnymi i czy kierunki jazdy są właściwe z oznaczeniami. Oceniamy stan kół jezdnych, czy są dokręcone, czy ogumienie jest w stanie zdatnym do użytkowania, czy koła skręcają, czy jazda może być realizowana w przód i w tył. Sprawdzamy ubytki w ogumieniu, nacięcia, jeśli jest to ogumienie pneumatyczne (z powietrzem w środku) zwracamy uwagę na poziom ciśnienia – powietrza.
5. Sprawdzenie prawidłowości działania dolnego pulpitu sterowniczego
Oceniamy wizualnie czy nie ma uszkodzeń i sprawdzamy:
- Czy ruchy robocze są realizowane w zgodności z kierunkami
- Czy jest i czy działa czujnik zajętości obu rąk
- Czy działa wyłącznik awaryjny
- Czy można przełączyć na panelu sterowanie na panel górny
6. Sprawdzenie prawidłowości działania układu awaryjnego opuszczania platformy roboczej
Każdy podest musi być wyposażony w system awaryjnego opuszczania platformy roboczej na wypadek awarii układu podnoszenia lub zaniku prądu. Awaryjne opuszczanie powinno być realizowane zgodnie z instrukcją obsługi dla danego UTB. Najczęściej awaryjne opuszczanie polega na wyłączeniu pompy doprowadzającej olej hydrauliczny i przy pomocy cięgna (pociągając za nie) spuszczamy olej z układu i opuszczamy platformę roboczą.
7. Ocena stanu baterii trakcyjnej
Sprawdzamy:
- połączenia przewodów przy akumulatorach (ważne aby były dokręcone połączenia klem, gdyż luzy powodują skoki przepływu prądu oraz śniedzienie cel akumluatora)
- sprawdzamy wizualnie uszkodzenia mechaniczne
- czy nie ma wycieków z akumulatorów
- czy stan / poziom elektrolitu jest odpowiedni
Ogólna ocena akumulatora i jego cech: gabaryty tj. wymiary, napięcie, pojemność, masę w kg
8. Sprawdzenie poziomu płynów eksploatacyjnych
Sprawdzamy:
- Poziom oleju silnikowego
- Poziom płynu chłodniczego/ chłodzącego
- Poziom oleju hydraulicznego
- Poziom płynu hamulcowego
- Poziom innego płynu, jeśli taki posiada dane urządzenie UTB
9. Sprawdzenie prawidłowości działania górnego pulpitu sterowniczego
Ocena wizualna, mocowanie, uszkodzenia, korozja. Nie wykonujemy samodzielnie spawania.
10. Przeprowadzenie kontroli układu hydraulicznego
- Sprawdzamy szczelność i wycieki zewnętrzne (czy nie ma wycieków na przewodach lub połączeniach przewodów hydraulicznych, czy nie ma wycieków na siłownikach, czy nie ma plam pod urządzeniem po postoju)
- Sprawdzamy szczelność wewnętrzną (obciążamy platformę udźwigiem nominalnym, czyli tyle ile może podnieść platforma robocza, wyłączamy urządzenie i czekamy określoną jednostkę czasu sprawdzając czy platforma opada, a jeśli tak to może to być opadanie platformy 10 cm w czasie jednej godziny, a podpory mogą się wsunąć w ciągu 1 godziny 4mm)
- Sprawdzamy poprawność i płynność ruchów roboczych UTB
- Sprawdzamy zawory hydrauliczne (przelewowy, dławiący / zamki bezpieczeństwa na siłownikach)
11. Sprawdzenie prawidłowości działania łączników krańcowych mechanizmu podnoszenia.
Dokonać tego sprawdzenia możemy poprzez osiągnięcie maksymalnego poziomu np. podniesienia do góry platformy roboczej podestu, po osiągnięciu maksymalnej skrajnej pozycji łącznik krańcowy rozłącza możliwość dalszych ruchów w danym kierunku np., podnoszenie do góry.
12. Sprawdzenie prawidłowości działania układu ograniczającego prędkość jazdy podestu.
Na złożonym urządzeniu sprawdzamy jazdę na trybie wolnym (żółw) oraz trybie szybkim (zając). Następnie sprawdzamy czy po podniesieniu urządzenia podest automatycznie zwolni prędkość jazdy. Przemieszczanie podestu z podniesioną platformą roboczą na trybie szybkim powinno być zablokowane w celach bezpieczeństwa.
13. Sprawdzenie poprawności działania zabezpieczenia przed wywróceniem podestu na nierównościach podłoża lub na wypadek uszkodzenia koła.
Podesty w tym celu są wyposażone w podpory stabilizujące – płozy, które znajdują się w podwoziu pomiędzy kołami. Podpory – płozy te automatycznie się wysuwają w momencie rozpoczęcia podnoszenia platformy roboczej. Zadaniem podpór – płóz jest stabilizowanie urządzenia w przypadku pęknięcia koła lub wjechania w dziurę, dzięki nim podest oprze się na podporze – płozie i nie wywróci się. Mechanicznie można wymusić sprawdzenie działania podpór poprzez podłożenie pod podporę jakiegoś elementu np. deseczki i to powinno skutkować zaprzestaniem podnoszenia platformy roboczej.
14. Sprawdzenie poprawności działania układu kontroli przechyłu podestu.
W celach zapewnienia bezpieczeństwa pracy podesty są wyposażone w systemy poziomowania platformy roboczej. Jest to czujnik przechyłu, bądź jest to tzw. poziomica. System poziomowania ma za zadanie uniemożliwić podnoszenie lub pracę platformą roboczą po uzyskaniu granicznej wartości możliwego nachylenia terenu, którą dopuszcza producent np. 4% lub 5% nachylenia terenu. Sprawdzamy to poprzez wjechanie podestem na pochyłość i próbujemy podnieść platformę, jeśli system zabezpieczenia działa prawidłowo platforma nie podniesie się.
15. Sprawdzenie poprawności działania układu uniemożliwiającego sterowanie podporami w przypadku, gdy wysięgnik nie znajduje się w pozycji transportowej.
Podpory zabezpieczają podest przed utratą stateczności, dlatego też złożenie podpór w trakcie pracy, gdy wysięgnik nie znajduje się w pozycji transportowej (czytaj wykonywana jest praca) jest zablokowane. Sprawdzić to możemy, gdy podpory są rozłożone i wysięgnik bądź platforma pracuje – powinniśmy spróbować złożyć podpory, jeśli jest to niemożliwe oznacza to, że układ uniemożliwiający sterowanie podporami działa prawidłowo.
16. Sprawdzenie poprawności działania układu uniemożliwiającego/ograniczającego podniesienie platformy roboczej w przypadku niewłaściwego podparcia podestu.
Jest to system, który zapewnia bezpieczeństwo UTB, gdyż czuwa nad tym, aby jeśli podpory są rozłożone w sposób niewłaściwy uniemożliwia on pracę wysięgnikiem bądź platformą roboczą. Możliwe nadal będzie sterowanie podporami.
17. Sprawdzenie poprawności działania układu poziomowania platformy roboczej
Jest to system zapewniający utrzymywanie ustawionego poziomu kosza/ platformy roboczej podczas pracy wysięgnikiem w sposób automatyczny. Oznacza to, że przed pracą wysięgnikiem ustawiamy pewien poziom kosza / platformy, a następnie podczas pracy wysięgnikiem system będzie poziomował kosz / platformę automatycznie. Cały system możemy określić systemem prosto wodzenia kosza lub platformy.
18. Sprawdzenie poprawności działania układu minimalizującego ryzyko gilotynowego działania mechanizmu nożycowego.
System ten działa podczas opuszczania platformy roboczej. Podczas opuszczania i osiągnięcia określonego poziomu / wysokości system ten automatycznie zatrzymuje opuszczanie platformy, czemu towarzyszy dźwięk sygnalizujący, aby upewnić się czy nie ma przedmiotów lub nic innego np. palca kolegi, które mogą zostać zgniecione (niczym gilotyną) przez elementy konstrukcyjne UTB.
19. Sprawdzenie poprawności działania układu blokady osi wahliwej.
Osią wahliwą określa się rodzaj części stosowanej w układach zawieszenia w podnośnikach. Oś ma na celu wyrównywanie obciążeń między osiami. Część ta dostosowuje pozycję kół w osi przedniej i tylnej do poziomu terenu, dzięki czemu maszyna może zachować właściwą stabilność i przyczepność. W podnośnikach wykorzystuje się również blokadę osi wahliwej. Dzięki temu można zablokować jej ustawienie w aktualnym położeniu. W wyniku blokady osi wahliwej wszystkie koła stykają się z podłożem, dzięki czemu podnośnik zachowuje maksymalną stabilność, także na powierzchni o nachyleniu. Niemożliwe jest wtedy uruchamianie funkcji jazdy, a po opuszczeniu platformy blokada wyłącza się automatycznie.
20. Sprawdzenie innych elementów bezpieczeństwa dostępnych na urządzeniu.
W zależności od danego urządzenia, może to być na przykład system antykolizyjny, który podczas zbliżania się platformy podestu do przeszkody w celu uniknięcia zderzenia (kolizji) zgodnie z instrukcją eksploatacji oraz przewidzianymi przez producenta rozwiązaniami wyzwoli zadziałanie systemu antykolizyjnego, który może przejawiać się sygnalizacją dźwiękową, świetlną lub blokadą dalszych ruchów (rozłączeniem sterowania) w kierunku kolizji.
21. Wykonanie czynności związanych z przygotowaniem podestu do „transportu”.
Tu główną rolę odgrywa instrukcja eksploatacji, gdyż zgodnie z instrukcją należy złożyć urządzenie do odpowiedniej pozycji transportowej. Należy zwrócić uwagę, aby transportować urządzenie na odpowiednim pojeździe, który zapewnia bezpieczny transport. Podczas transportu urządzenie musi być całkowicie złożone oraz dokładnie przymocowane do platformy transportowej właściwym osprzętem mocującym np. pasy transportowe, łańcuch. Podczas transportu urządzenia zabrania się przebywania osób na platformie roboczej podestu oraz jakichkolwiek przedmiotów i narzędzi, gdyż ich obecność mogłaby doprowadzić do ich spadnięcia podczas przewozu urządzenia. Bardzo ważne jest, aby zapewnić odpowiedni kąt nachylenia najazdu podestu na platformę transportową, który zapewni wjazd i zjazd podestu z platformy. Można posłużyć się urządzeniem podnoszącym w celu wstawienie podestu na platformę transportową, lecz pamiętać tu należy by robić to za uchwyty do tego przeznaczone.
22. Wykonanie innej czynności wynikającej z instrukcji eksploatacji przedmiotowego urządzenia.
Dowolność pytania, do którego konieczna jest instrukcja eksploatacji. Pytanie to jest następstwem jakiś dodatkowych funkcji urządzenia, które na co dzień nie są oczywiste np. wiatromierz, który pokazuje siłę z jaką wieje wiatr. Standardowa nie jest on montowany, a prędkość wiatru oceniamy po koronach drzew.